Brev:
Kræsen?
10. marts 2017
Alder:
10 mdr.
Kræsen?
Kære Helen
Tak for dine svar indtil videre - det har været til stor hjælp!
Vores lille dreng er lige fyldt 10 mdr. og lige startet i vuggestue, har været der 1,5 uge.
Som tidligere nævnt har maden været lidt et issue og jeg har derfor holdt mig til det sikre og prøvet lidt forskelligt når overskuddet har været der samt til mellemmåltider.
Dvs. frokost og aftensmad primært består af Grøntsagsmos og pasta bolo og evt. lidt frikadelle.
Mellemmåltider er diverse frugt, brød m. smør eller ost. lidt frikadelle eller lidt af min frokost.
Udfordringen består I at han egentlig er ret god til at smage på ting, men ofte er det 1-2 bidder så vender han hovedet væk eller spytter maden ud eller også spytter han det ud, vrænger ansigt for at putte det i munden igen og spytte ud....
I vuggestuen får han meget lidt til frokost pånær den dag om ugen de serverer grød:) hvilket for mig er en stor udfordring, lige nu kan jeg toppe ham op når vi kommer hjem, men når jeg starter arb. er det vigtigt han kan blive mæt dernede.
Han har prøvet at smage friskedeller, leverpostej, pasta, kylling, ris, ørred, laks, kogte grøntsager, hj. lavede pomfritter, æg, kyllingepålæg mm.
Ved godt svaret nok er at vi skal blive ved, men har alligevel brug for lidt tips?
Udfordringen er nemlig hvis han ikke får nok mad sover han dårligere om natten, som vi har kæmpet nok med. plus det ikke går når han i forvejen er lidt lille i det. tror han vejer ca. 8.3-8.5 kg.
Han spiser så fint selv med fingrene med det fineste pincet greb, både ærter, majs, blåbær osv.
Men har endnu ikke rigtig introduceret ham for selv at sidde med ske eller gaffel, tænker gafler er næste skridt.
Kort overblik over dagen:
Morgen: Havregrød m. most banan
Sen morgen/Formiddag: brød med ost eller smør, evt. lidt frugt
Frokost: mos eller pasta bolo hjemme og i vuggestuen diverse
Eftermiddag: flaske plus brød, frugt evt. lidt af min frokost
Aften: mos, pasta bolo - Bad - aftengrød - Flaske m. 40% vælling
På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Josephine